tirsdag 13. august 2013

Jern, Smijern

For halvanna uke siden var jeg tre dager på Haukeland Universitetssjukehus (HUS) for utredning og fikk i den anledning en anledning til å atter en gang ta bygningene i øyesyn. Jeg har jobbet 7 somre i parkanlegget der, men har knapt vært inni byggene. Den gamle sykehusmassen fra tidlig på 1900-tallet har blant annet blitt karakterisert som nybarokk, med detaljering i jugendstil. Arkitekt Nordan spesialiserte seg tydeligvis på sykehusbygg.

Detaljer fra Gamle Hovedbygg,
sykehusparken i forgrunnen.
Min gamle arbeidsgiver.
Begge foto: sondremk

 Hva har dette med Deco å gjøre spør du nå, og svaret er selvsagt - ingenting.

Fint fotomotiv inni Gamle Hovedbygg (foto: sondremk)

Uansett, jeg fant et fint fotomotiv inni Gamle Hovedbygg. Jeg vil tro at det er et originalt gelender, altså fra 1912(?). Så kom jeg på at jeg hadde lest om gelendere i Decostil på gamle Bergen Lysverker (nå Kode). Så da hadde jeg plutselig noe å gripe fatt i til bloggen da vettu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar